Wikia

De Witte Godin wiki

Hoofdstuk 6

15pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Een bezoek aan het spiraalvormige kasteel

Samenvatting - In hoofdstuk 6 onderzoekt Graves een van de resterende raadsels uit de Hanes Taliesin: 'Ik was drie tijdperken in het kasteel van Arianrhod'. Arianrhod, Zilverwiel, is een verschijningsvorm van de Witte Godin. Haar kasteel bevindt zich in het verre noorden, 'achter de noordenwind': het sterrenbeeld Corona Borealis. Vertoeven 'in het kasteel van Arianrhod ' betekent: zich bevinden in een koninklijk vagevuur, in afwachting van verrijzenis. Graves brengt het kasteel van Arianrhod, Caer Arianrhod, in verband met Caer Sidi, het 'ronddraaiend kasteel', en met Caer Sidhe, het kasteel van de Sidhe. Een van de kastelen van de Sidhe - de eerste magiërs van Ierland - is New Grange aan de Boyne. De spiraalvormige inscripties die men er vindt betekenen dood en wedergeboorte. Vanuit deze gedachten interpreteert Graves Gwions gedicht Preiddeu Annwm, 'De buit van de onderwereld', en stelt dat Gwion met degene die drie tijdperken in de onderwereld was op Jezus doelt: een ketterse opvatting.

Terug naar Hoofdpagina

Hoofdstuk 7

Discussie hoofdstuk 6

Around Wikia's network

Random Wiki